تعریف طرح کسب و کار (تجاری)

طرح کسب و کار (طرح تجاری) در واقع سندی مکتوب و مسیری برای موفقیت و نقشه ای است که موقعیت کنونی، مقصد و مسیرهای موجود برای رسیدن به مقصد را می نمایاند ( تشریح می کند و کمک می کند تا بتوان مسیر پیش روی را شناخت و تصویر روشنی از کسب و کار، فرصتها و موانع پیش رو به ما بدهد

نوشتن طرح کسب و کار افکار مدیران را متمرکز کرده و کمک می کند اهدافشان را بپرورانند، ریسکها را شناسایی کنند، به تفکراتشان سازمان دهند، اولویتها را مشخص کنند، منابع را تخصیص دهند، پر نکات کلیدی متمرکز کنند و آماده مقابله با مشکلات شده و از فرصتها استفاده نمایند.

علاوه بر این طرح کسب و کار به سرمایه گذاران، بانکداران و مدیران نشان می دهد که ایده سازمان ارزش تأمین مالی با حمایتهای مدیریتی را دارد. همچنین ثابت می کند که مدیران، مهارت، استعداد و تیم لازم برای اجرای ایده کسب و کار را دارند.

نهایتا اینکه یک طرح کسب و کار می تواند به عنوان ابزاری برای ارتباط اثر بخش تر با عرضه کنندگان، آژانس های تبلیغانی، حسابرسان، مشاوران کسب و کار، حقوقدانان و حسابرسان باشد.

 

کاربرد طرح کسب و کار (طرح تجاری)

بسیاری از مردم فکر می کنند که طرح کسب و کار (طرح تجاری) ، صرفا برای شروع یک کسب و کار جدید کاربرد دارند، در حالیکه اینگونه نیست. اگر چه طرح  کسب و کار به منظور کسب سرمایه از سرمایه گذاران با گرفتن وام از بانک نیز نوشته می شوند، اما این طرح ها کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال می توان از آنها برای بهبود عملکرد کسب و کارهای موجود، جهت دهی جدید به یک بخش با واحد کسب و کار، یا تعریف مجدد اولویتهای شرکت استفاده نمود

علاوه بر این، می توان برای مخاطبین مختلف برنامه های مختلفی نوشت نوشتن برنامه ای برای گرفتن وام از یک بانک، با نوشتن برنامه ای برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران ریسک پذیر و متفاوت می باشد. اگر چه مدبر بانک نیزه نظیر سرمایه گذاری به مدیریت علاقه مند است، اما در ابتدا به دنبال این است که ببیند آیا مفروضات مالی شما واقع بینانه هستند یا خیر؟ برای مثال آیا جریان نقدینگی شما به اندازه ای هست که بتوانید وام های خود را باز پرداخت کنید؟ سرمایه گذاران مخاطره جو دنبال چیزهای دیگری در طرح کسب و کار (طرح تجاری) شما هستند. اگر چه آنها نیز، به مفروضات مالی شما حساس هستند، اما آنها به تیم مدیریت شما نیز توجه دارند.

 

فرمت و عناصر طرح کسب و کار/طرح تجاری

خلاصه مدیریتی

تشریح سازمانی (شرکت)

توصیف کالا یا خدمات

تحلیل بازار (بازار هدف و رقابت)

خدمات و محصولات

برنامه های عملیاتی

برنامه بازار

هیئت مدیره، مدیریت، کارکنان و چارت سازمانی

ریسک

چشم‌انداز، ماموریت، اهداف و تاثیر گذاری اجتماعی

درآمد مورد نیاز و راه های کسب درآمد

برنامه مالی و مسائل مالی

 

نوشتن طرح کسب و کار/طرح تجاری

پس از دستیابی به فهرستی از اجزای طرح کسب و کار/ طرح تجاری به تشریح هر یک از اجزای این طرح پرداخته شده و مسائل مورد اشاره در هر جزء از طرح ذکر می گردد. البته طبیعی است که این موارد به صورت عمومی طراحی بیان شده و ممکن است بخشهایی از آنها در برخی کسب و کارها موضوعیت نداشته باشد و یا به صورت دیگر و عنوانی متفاوت از عنوان ذکر شده در این بخش باشد. (مطالعه مقاله تشریح عناصر و فرمت طرح کسب و کار/طرح تجاری)

 

نمونه  طرح کسب و کار/ طرح تجاری

(رستوران) به صورت آماده و رایگان

نمونه طرح کسب و کار/طرح تجاری استارتاپ‌

 

 

 

طرح تجاری (بیزنس پلن) یک صفحه ای

 

 

 

نرم افزار بیزنس پلن

 

 

 

خدمات نگارش طرح تجاری/بیزنس پلن در تبریز توسط گروه پژوهشی صنعتی تسکو

 

 

 

 

 

درباره ی tassco

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *